středa 9. července 2014

Jak se u nás dělá... steak party!

No dobře, nešlo přímo o steak party, ale o neobyčejný sobotní oběd :) Rozhodla jsem se manželovi udělat hovězí steak, ale nemáme gril. Tak jsem na internetu projížděla asi milion článků, jak správně udělat doma hovězí steak tak, aby byl šťavnatý a "nepodrážkový" :) a tady už přináším foto, jak celý oběd vypadal, a návody na jednotlivé části :)


1. Polentové trojúhelníčky/hranolky
150g polenty uvaříme v 700ml vody dle návodu na obalu, rychle ochutíme solí a barevným pepřem (polenta docela rychle tuhne) a naneseme stejnoměrně na pečicí papír. Měla by to být vrstva tenká asi půl centimetru :) Necháme zchladnout a až polenta ztuhne, tak ji rozkrájíme buď na hranolky, nebo na trojúhelníčky jako na fotce. Můžeme posypat např. salátovým kořením nebo italskými bylinkami. Troubu rozehřejeme na 220° a na plech si dáme nový pečicí papír. Polentové trojúhelníčky nebo hranolky přendáme na tento plech a ještě lehce zakápneme olivovým olejem. Pečeme cca 1 hodinu.



2. Hranolky ze sladkých brambor
Někomu sladké brambory "nejedou", ale to není můj případ! Ke steaku je to zvláštní sladká chuť, ale já jsem prostě divně ujetá na sladko-slané věci :D
Sladkou bramboru oloupeme, nakrájíme na hranolky. Daáme je do misky, zakapeme olivovým olejem a kořením dle chuti (rozmarýn, bazalka, pepř, sůl....) a důkladně promícháme. Dáme péct na 220° na 30 minut.



3. Bylinkové máslo
Nevím, jestli se dá bylinkové máslo koupit v obchodě, ale já ho každopádně dělám doma. A zamilovala jsem si ho!
Potřebujeme jen opravdu kvalitní máslo (žádnou Ramu, Floru ani Creme Bonjour). Bylinky opět dle chuti nebo co máme po ruce - já nakrájela pažitku, petrželku a bazalku z květináče, plus rozmarýn, tymián a sůl (aby máslo bylo mírně slané, ale nepřehnat to!). Nakrájené bylinky jsem ještě potloukla ve hmoždíři, a poté zamíchala s máslem. Máslo musí být o pokojové teplotě, aby šlo dobře míchat lžičkou. Je chutné a vypadá to hezky :)




4. Omáčka
Ke steakům můžeme dát jakoukoli omáčku, na kterou máme chuť! Můžeme ji koupit, nebo udělat doma. Tentokrát jsem udělala jen omáčku CDD - co dům dal. Tedy smíchaných 5 lžiček bílého jogurtu, 1 lžičku tatarky, 1 lžičku kečupu, sůl, pepř, a pár kapek stevie, abych odstranila nakyslost z jogurtu.. Není to nic převratného, ale u nás to máme rádi :) Příště vyzkoušíme něco jako sweet chili sauce, nebo tak něco :)


5. STEAK
A konečně se dostáváme ke steaku! Měli jsme steak z hovězí svíčkové.. nebudu se rozepisovat jako nějaký profík o tom, jak by takové maso na steak mělo vypadat, to si může každý vygooglit. :) Přejdeme k samotnému procesu. Nemáme gril, tudíž jsem steak napřed dělala na pánvi, a pak dopékala v troubě.
Maso nesmí být přímo z ledničky, doporučuju minimálně hodinu před tepelnou úpravou maso dát na talířek a nechat "ohřát". Maso nesolit předem!! Steaky potřeme lehce olivovým olejem a až bude pánev rozpálená, dáme na pánev na 3 minuty z každé strany. Pánev musí být buď litinová, nebo jiná kvalitní se silným dnem, aby se maso nepřipálilo. Takže - 3 minuty z každé strany na velmi rozpálené suché pánvi (stáhla jsem si kvůli tomu aplikaci na stopky :D). Maso se zatáhne a udrží si šťavnatost. Nepropichovat!! Poté necháme na talířku 5 minut odpočinout, aby vytekly přebytečné šťávy. Troubu rozehřejeme na 220-230°. Do pekáče dáme grilovací mřížku a trošku vody. Maso můžeme osolit buď v tento moment, nebo až úplně na konci - záleží na vás. Já maso osolila předtím, než jsem ho dala péct do trouby. V troubě se maso peklo 9 a půl minuty.
Vím, steakaři by mě ukamenovali za "well done" steak, ale my prostě nemáme rádi uvnitř růžový steak.. Pokud chcete méně propečený, pečte třeba na 5 minut.




Wow, no na každodenní vaření to není, ale musím říct, že bylo moc fajn si jednou za čas udělat takový slavnostnější oběd :) Ale gril je gril, i tak bych preferovala posezení venku s přáteli a víkendové barbecue na sluníčku.. :)
Snad vás to bude inspirovat na letní obědy! :)



Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu moc ráda, když se v komentářích podělíte o své zkušenosti, připomínky a rady!
Pavla