středa 8. ledna 2014

Slané bezlepkové krekry + quinoa mouka

Dobrý recept na krekry jsem hledala dlouho. Navíc na ty bezlepkové! Můj cíl byl upéct něco malého ke chroupání do práce nebo když jsem doma, abych trošku omezila čokoládu. Omezuji lepek ve stravě (nejsem celiak, ale poslední dobou se pořád omílá, jak je lepek škodlivý - v USA, v Česku samozřejmě běžně v restauraci neseženete chutné bezlepkové jídlo ), a tak jsem se rozhodla zkusit bezlepkové krekry.

Následující recept je hodně adaptovaná verze receptu z blogu Gluten Free Goddess. Věřím, že originální recept je výborný, ale k některým moukám momentálně nemám přístup, takže jsem udělala krekry podle toho, co jsem měla doma.


1/4 hrnku quinoa mouky (návod na domácí výrobu níže) - pokud nechcete vyrábět, můžete místo této mouky použít pohankovou nebo rýžovou mouku
1/2 hrnku rýžové celozrnné mouky
1/4 hrnku Jizerky
1/2 hrnku kukuřičného škrobu
1/4 hrnku pohankové mouky
3/4 lžičky jedlé sody
1 lžička mořské soli
1 lžička sušeného česneku (prášek)
1 lžička třtinového cukru
1 hrnek mletých mandlí + pekanových ořechů (dala jsem půl na půl)
1 lžíce mletého lněného semínka + 1 lžíce chia semínek zalité 3 lžícemi vody (připravte jako první)
1/4 hrnku + 1 lžička olivového oleje
1/4 hrnku rýžového mléka
1/4 hrnku teplé vody
(1 lžíce sezamových semínek)

Zaprvé - mouka z quinoy! Vámi zvolené množství quinoy dejte do cedníku a propláchněte horkou vodou (několikrát). Poté nasucho opražte na rozpálené hluboké pánvi, dokud quinoa nezačne jakoby pukat (to poznáte), ale pozor, nepřipálit! Nechte "pukat" asi 2-3 minuty a pak odstavte a nechte úplně vychladnout. Nakonec rozmixujte na prášek ve stolním mixéru. Voilá - quinoa mouka je hotová!

A teď ke krekrům. Smíchejte všechny ingredience dohromady, tak jak jdou za sebou, za použití ručního mixéru. Když už jsou všechny ingredience smíchané dohromady, odložte mixér a rukou vytvarujte těsto do bochánku.




Ukrojte část a rozválejte ji mezi dvěma kusy pečicího papíru (takto se to nelepí na váleček). Čím tenčí těsto, tím křupavější krekry. Já rozválela těsto asi na 2 milimetry.

Nyní máte 2 možnosti:
1) K vykrojení čtverečků použijete takové to kolečko, jak dělá vlnitou čáru :D ano, vím, nic moc vysvětlení, ale vygooglete si to. Jmenuje je to "rádlo" nebo tak nějak :) Je to rychlý způsob. Já bohužel tuto věc nevlastním, takže jsem využila možnost 2.

2) Vykrajujte formičkami různé tvary (mám formičky přímo na sušenky z tescomy, takové ty vlnkovaté okraje) - je to časově náročnější, ale výsledek je precizní :)


Plech s krekry můžete lehce posypat mořskou solí a dejte péct na 170° cca 20 minut (záleží na tloušťce těsta) uprostřed trouby.

Doufám, že vám budou chutnat! :)


Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu moc ráda, když se v komentářích podělíte o své zkušenosti, připomínky a rady!
Pavla