pondělí 11. června 2012

Znamenitá žena


Milé slečny/ženy/princezny/dámy,
přemýšlely jste někdy o tom, kým chcete v životě být? A tím nemám na mysli zrovna to, jaké si zvolíte povolání. Spíš mi jde o to, KÝM chcete být jako člověk, jako žena? O co chcete usilovat? O rodinu, nebo o kariéru? Samozřejmě se to dá i skloubit když člověk moc chce.. ale potom může nastat to, že se ani jednomu nevěnujeme tak naplno, jak bychom chtěly. A pokud někoho práce baví a zvolí si, že děti počkají, taky v tom nevidím problém – někdo má dar být svobodný a někdo potřebuje do svého života závazek. Závazek vnímám jako jistotu, bez které nemůže vztah fungovat (a myslím, že to neplatí jen pro chození, ale i pro přátelství obecně).
Poslední dobou, kvůli všemu tomu stresu z nejisté budoucnosti a tolika změnám, které mě čekají v brzké době, jsem se nad tím zamýšlela asi víc než obvykle. Chci jít dál studovat abych třeba sehnala dobrou práci potom? Chci jít pracovat? Pokud ano, tak kam? Co po mě Bůh chce? Nebo si mám dát pauzu od všeho a na nějakou dobu odjet, třeba pracovat do ciziny? Potkat přátele z USA, které jsem dlouho neviděla? KÝM chci být?
Chvílemi mě z toho až přepadá úzkost... a pak narazím na verš v Bibli, který říká: „V dobrý den užívej štěstí a ve zlý den si uvědom, že Bůh jej učinil tak jako ten druhý, aby si člověk nikdy nebyl jist, co skrývá budoucnost.“ Můj nebeský Tatínek mi říká: Chill out, be thankful, trust me, read your Bible and shut up! :D
Každopádně, mým celoživotním cílem je text z poslední kapitoly Přísloví. Když to čtu, mám pocit, že toho nikdy nemůžu dosáhnout.

Přísloví 31:10 – 31

10 Znamenitá žena - ta je k pohledání, mnohem vzácnější je nad perly! 
11 Manžel jí důvěřuje ze srdce, žádný užitek tu chybět nebude. 
12 Je na něj hodná, a ne zlá po všechny dny svého života. 

Hodná, a ne zlá. Chápu, že v každém manželství jsou hádky občas, nedorozumění. Ale nemělo by se to zvrtnout do nelásky a nerespektu k sobě navzájem. Někteří rodiče si myslí, že pokud nekřičí na děti, hádky s partnerem dítě neovlivní. Krutý omyl – vztah rodičů je jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivní budoucí život dítěte. Když se manžel nechová tak, jak by měl, je nad lidské síly být na něj „hodná“ – jsem ráda, že nemusím spoléhat na své lidské síly, ale na sílu, kterou dává Ježíš.

13 Vlnu a len si sama nakoupí, pracovat rukama je pro ni radostí.
14 Kupecké lodi se podobá: přináší pokrmy zdaleka. 

Znamenitá žena pracuje. Není líná. Stará se o domácnost. Stará se, aby měl manžel co jíst. Nemyslím si, že to znamená, že by muž měl sedět s nohama na stole a nechat manželku dřít. :) Ale jsou určité role pro muže a pro ženu, a ty bychom měli respektovat. Koneckonců, muž má svoji ženu milovat jako Kristus miloval církev. Manželství je o nesobeckém naplňování potřeb toho druhého – a pokud to, že muž vysaje byt nebo vynese odpadky, je pro ženu důkazem lásky, proč to neudělat??
Přináší pokrmy zdaleka – myslím, že se tím myslí rozmanitá strava. Vařit dostatečně zdravě, aby se celá rodina měla dobře a byla zdravá :) Pokud v obchodech není dobré zboží, proč tam nakupovat? Radši si objednám určité potraviny z internetu (například různé druhy mouky, koření, luštěniny, kvalitní čokoláda). Samozřejmě, podle finančních možností.

15 Ráno vstává, než se rozední, celé své rodině jídlo připraví, také svým služebným rozdělí úkoly. 
16 Posoudí pozemek a sama jej pořídí, z vlastního výdělku sází vinici. 
17 Odhodlaně se pouští do díla, sílu svých paží umí dokázat. 
18 Užitek vlastní píle zakouší, její svíce září dlouho do noci. 
19 Přeslici bere do rukou, prsty přidržuje vřeteno. 

Křesťanské ženy nemají být pasivní! Ano, mají se podřizovat manželovi, ale to neznamená, že žena nemá ve vztahu žádný prostor pro vlastní názor. Abych pravdu řekla, pro mě je důležité, aby můj budoucí manžel bral ohled na moje pocity a bral moje názor v potaz, aby nejednal tak, že by mě to zranilo. V tomto úseku se mluví o tom, jak má znamenitá žena být AKTIVNÍ! Odhodlaná! Pracovitá! :) Ne uťápnutá ženská, co se stará jen o děti, ale manžela (stejně jako svůj vzhled) zanedbává. Přišla jsem na to, že strašně ráda pečuju o někoho. Ráda pohostím jídlem nebo upečenou dobrotou a mám radost, když to někdo ocení a když to někoho potěší :)

20 Štědře otvírá svou dlaň ubohým, pomocnou ruku chudým nabízí. 
21 Nemá strach o rodinu, ani když padá sníh, celá její domácnost má po dvou oblecích. 
22 Kmentové přikrývky sama ušije a obléká se šarlatem. 

Dostatečně se postará o svoji rodinu, o to aby všichni měli co na sebe. Je laskavá k chudým.

23 Její manžel je v branách uznáván, kde s představenými země zasedá. 
24 Prodává košile, které ušila, zdobené pásy kupcům dodává. 
25 Síla a krása jsou jejím oděvem, s úsměvem vyhlíží další den. 

Mám teorii, že pokud se manžel o svoji manželku dobře stará (věnuje jí pozornost, dobře je vede duchovně, pomáhá jí, zabezpečuje finance, atd.), žena vypadá krásně i navenek. Stárne pomaleji a s grácií :) Obličej jí září i po letech manželství. Protože je stále spokojená s tím, že řekla „Ano.“ právě tomuto muži. Zatím je to jen teorie, ale rozhodla jsem se dále tento jev zkoumat ;) :D

26 Její ústa mluví s moudrostí, její jazyk učí vlídnosti. 
27 Na chod svého domu dohlíží, nesytí se chlebem zahálky. 
28 Její synové jí vstoje dobrořečí, její manžel ji takto velebí: 
29 "Je mnoho znamenitých žen, ty ale všechny převyšuješ je!" 

Po tom touží snad všechny ženy, ne? Já teda ano. Chtěla bych, aby zezačátku manželství i po letech můj manžel mohl říct: „Miláčku, jsem tak rád, že tě mám, že jsem si vybral tebe. Jsem tak vděčný za to, jaká jsi manželka/matka.“ No, něco v tomhle smyslu. Wow, toho bych se někdy chtěla dočkat. :)

30 Klamný je půvab a krása pomíjí; žena, jež Hospodina ctí, si chválu zaslouží. 
31 Dejte jí odměnu za její úsilí, její činy ať ji v branách velebí!


Docela síla že? Taková superžena :) Někdy něco zní na papíře jednoduše a v praxi je to těžké. Tohle zní těžce proveditelné už na papíře, tak jak těžký to asi je ve skutečnosti? :D Věřím, že tady je klíčem k hádance společenství s Bohem – být s ním. Manželství je smlouva mezi mužem, ženou a Bohem. On má moc porazit všechny traumata z předchozích vztahů, všechny špatné věci, co jsme odkoukaly od rodičů, všechny naše sobecké touhy. Musíme jen nechat Boha působit v nás. 

A na závěr takové odlehčení :)



 

[: papája :]

5 komentářů:

  1. Haha - pánev, tak to je nejvíc! - ;- D. jinak super článek : )
    will you marry me? ;- D

    OdpovědětVymazat
  2. ouuu, doufam ze jediny co si z toho clanku vezmes neni panev :D :D hah diky :) well, if i´m 35 and still single, i´m yours! ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Nee - ještě to, že bych se měla naučit štrikovat, což nehrozí, takže se nikdy nestanu superženou :- D :- (.. hah a když ne, tak aspoň budeš má spolubydlící v domově důchodců?? ;- P

    OdpovědětVymazat
  4. :D :D štrikovat tež neumim :D haha tož to jsou nadějné vyhlídky na domov důchodců!

    OdpovědětVymazat

Budu moc ráda, když se v komentářích podělíte o své zkušenosti, připomínky a rady!
Pavla