sobota 9. června 2012

RECENZE: Fireproof/ V jednom ohni

Můj článek na Christnetu! :)

Projekt Fireproof aneb když je manželství v jednom ohni

Na manželství můžeme nahlížet dvěma způsoby – čeština moc nerozlišuje a zjednodušuje dva anglické významy do jednoho, a to „smlouva“. Ovšem v angličtině se rozlišuje manželství jako „contract“ a „covenant“. Kontrakt je založen na přesném vymezení podmínek – v současnosti se například čím dál častěji setkáváme s předmanželskými smlouvami. Křesťanské pojetí manželského svazku vyjadřuje druhý termín, který vidí manželství jako celoživotní svazek – závazek mezi mužem, ženou a Bohem.
Moderní romantické filmy, kterých je nespočetně mnoho, nám ale představují lásku tak, jak ji vidí svět, a ne Bůh. Podávají nám velmi zkreslený obraz toho, jak má vypadat chození nebo manželství. Dělají z rozvodu naprosto běžnou věc, přes kterou se člověk prostě musí nějak přenést a dál hledat „toho pravého“ či „tu pravou“.
Krásnou výjimkou v záplavě rádoby romantických dramat je film V jednom ohni (angl. Fireproof), natočený v roce 2008 Alexem Kendrickem a produkovaný společností Sherwood Pictures, jež je součástí tamního baptistického sboru. Fireproof je třetím filmem z dílny této společnosti – v roce 2003 byl natočen film Flywheel a o tři roky později o něco úspěšnější Vzepřít se obrům (angl. Facing the Giants).
„Bůh však prokazuje svou lásku k nám tím, že Kristus za nás zemřel, když jsme ještě byli hříšní.“ Římanům 5,8
Hlavním tématem celého filmu je rozpadající se manželství Caleba (Kirk Cameron) a Katherin (Erin Bethea). Katherin oznámí, že chce rozvod, a Caleb, plný hněvu a hořkosti, s tím nemá problém. Ovšem jeho otec jej přemluví, ať rozvod pozdrží o 40 dní a předá mu deník – Výzvu lásky – ve kterém je na každý den určitý úkol a také verš z Bible. Film podává úžásné svědectví o tom, jak je Bůh schopen změnit člověka, když jsme ochotni odhodit naši pýchu a uznat, že potřebujeme Boha a Jeho lásku a odpuštění. Dát do pořádku svůj vztah s Bohem, to je priorita.
Kromě rozhovorů o tom, jak je důležitá přítomnost Boha v manželství, je ve filmu i několik akčních scén z prostředí hasičského sboru a pobaví také vtipkování kolegů hasičů. Dalším příkladem dobře odvedené práce je také soundtrack k tomuto filmu, na kterém se kromě hudby složené přímo pro tento film, setkáme i s populárními interprety (John Waller, Third Day, Casting Crowns).
„Manželství zřídkakdy přežije, pokud jsou přítomni parazité. Pokud miluješ svoji ženu, musíš zničit jakoukoli závislost, kterou máš v srdci. Když ji nezničíš, zničí ona tebe.“
Kniha Výzva lásky (angl. The Love Dare) se stala hitem. Je to užitečná pomůcka k záchraně manželství – uvádí tzv. parazity manželství, například závislost na pornografii či hraní hazardních her, a jak se s těmito parazity vypořádat. Tato kniha vyšla také v češtině u nakladatelství Návrat domů.
Pokud chcete vidět film, který ukazuje, jaký je Boží plán pro manželství, film V jednom ohni je skvělou volbou!